Často kladené dotazy

Ráda bych zkusila jógu, jakou hodinu byste mi doporučila?

To záleží na tom, proč chcete s jógou začít, jestli nemáte zdravotní omezení (nadváhu, poúrazový stav, vysoký krevní tlak i kolik je Vám let apod.) Pokud je Vaším cílem nalezení psychické rovnováhy, hledáte zklidnění, nikdy jste necvičila apod. začněte s jógou Páteř a dech, kde se učíme základům. K ní patří nejen práce s tělem, ale i osvojování si schopnosti umět zklidnit svoji mysl. Pokud chcete spíš posílení, jste dynamičtější typ a chcete víc „cvičení“ než jógu, pak zkuste Powerjogu pro začátečníky, či Rollfit (nejde o jógovou hodinu), který je ale náročnější. Popisy jednotlivých hodin najdete v sekci „Styly jógy a cvičení

Co s sebou na první hodinu?

Jóga se cvičí v pohodlném oblečení, které nikde neškrtí, ale taky neplandá. (Když se třeba předkloníte, nemělo by Vám tričko spadnout až k hlavě) a cvičí se naboso. Při cvičení může klesat krevní tlak a pokud jste spíše zimouřivá, je lepší tričko s dlouhým rukávem, eventuálně ponožky, ale protiskluzové (určitě ne silonky, piškoty nebo něco podobného – klouzalo by Vám to!) Ve studiu Annamamali je k dispozici dostatek podložek, pokud nechcete, nemusíte si ji nosit.

Jsou Vaše hodiny určeny i mužům?

Ano, hodiny mohou navštívit i muži – ostatně až do 19.století byla hathajóga čistě mužská záležitost. Fakt, že dnes praktikují jógu převážně ženy, Vám nemusí ale vadit. V hodinách pracujeme v koncentraci na své tělo, snažíme se nerozptylovat se svým okolím a pokud to jde, pracujeme se zavřenýma očima. Je to jen o Vašem těle, Vaší cestě a Vašem odhodlání něco změnit.

Je důležité pít během hodiny?

V průběhu hodiny nejsou pauzy na pití, jak to znáte třeba z dymanických aktivit. Pokud jdete na jógu, měli by jste cvičit až 4 hodiny po velkém jídle a hodinu po malém jídle. Důvod je jasný – ve cvičení používáme předklonové a rotační polohy a pohyby a pokud by byl plný žaludek… jistě tušíte, co by se mohlo stát. Nicméně pokud se praktikuje pránájáma (dechové techniky) je namístě osvěžit douškem vody vyschlou sliznici úst.

V poslední době mě trápí bolesti zad. Nikdy jsem jógu necvičil(a). Je pro mě vhodná hodina “Pro zdravá záda”?

Pokud jste úplný začátečník, pak tato hodina není vhodnou volbou. Nejprve je třeba osvojit si základy principů jógového cvičení (vědomí těla, nenásilí, správný dech atd.) Doporučuji Vám hodinu pro pružnost, kde v jemném cvičení protahujeme zkrácené svaly a ztuhlé klouby a hodinu Páteř a dech, kde se naučíte základům jógového přístupu k práci s tělem a jak název napovídá, zaměřujeme se v ní na správné držení těla a správné dýchání.

Mám nadváhu a chtěla bych zhubnout, může mi pomoci cvičení powerjógy?

Powerjóga je spíše fitnessový styl, je náročný především na sílu. Při nadváze powerjóga není ideální, může velmi zatěžovat klouby a páteř. Pravdou je, že může do určité míry formovat postavu zpevňováním a protahováním svalů. Ale pokud chcete zhubnout, vyhledejte spíše aktivity, kde je vyšší tepová frekvence.

Mohu vzít na jógu svou dvanáctiletou dceru?

Obecně nedoporučuji brát děti na lekce pro dospělé. Vyžadují zcela jiný přístup i skladbu hodiny. Fyzicky ji možná zvládnou lépe než dospělí, ale nebude je to bavit. Některé pozice mohou být i kontraindikační. Nechci tím říci, že by děti neměly dělat jógu(!) myslím, že by měla být součástí tělocviku na školách, ale v dětských skupinách s přihlédnutím k věkové skupině. Platí, že čím menší děti, tím jde spíše o hraní s prvky jógy.

Cvicite hormonalni jogu?

Odpověď na Vaši otázku opravdu není jednoduchá. Předně neuvádíte kolik je Vám let a jaké potíže máte. Pro cvičení je totiž rozdíl, zda např. trpíte PMS nebo máte problémy spojené s menopauzou. Obecně je nutné zdůraznit, že představa, že si zacvičím pár pozic a vše se rázem vyřeší, je velmi mylná. Problém nevznikl přes noc a také ho jedno cvičení nezmění. Neexistuje univerzální cvičení, tak jako neexistuje univerzální pilulka. Tělo je psychosomatický celek a jeden systém reaguje na druhý. A z toho je třeba vycházet. A nezapomeňme, že ani jóga není samospasitelná a měla by jít ruku v ruce se správným životním stylem (jídlo, spánek, relax, atd.) zvlášť jde-li o hormonální systém.

Dále záleží na tom, kolik zkušeností máte s praxí jógy. Buď hledáte jógu, nebo chcete cvičit a to není totéž.

Dnes je velmi známá hormonální jóga paní D.Rodriquéz. Prošla jsem kurzem této jógy a sama za sebe ji nedoporučuji. Prezentuje se jako cvičení i pro ty, kdo s jógou nemají zkušenosti, to je z mého pohledu největší problém! Pokud nezvládáte správně jógový dech, neumíte prociťovat své tělo a neprovádíte jednotlivé pozice (a často velmi dynamické pohyby) korektně, nejen že sestava nemusí mít požadovaný efekt, ale navíc může být velmi kontraproduktivní. A i když si každý myslí, že umí dýchat, první, co na klasické hodině zjišťuje, že dýchat neumí vůbec správně. Tato sestava je ale na specifických dechových technikách postavená. Navíc je velmi dlouhá ( zprvu cca 60 min.) a pokud by  měla mít kýžený efekt je prvních několik měsíců nutné je cvičit denně, pokud možno celou. Dalším problémem z mého pohledu je, že mnoho kontraindikací ani není uvedeno. Nechci tuto sestavu zcela zavrhovat, ale podle mne je vhodná pro mladé ženy, které nemají zdravotní problémy (s výjimkou těch hormonálních) a omezení typu nadváha, osteofity na krční páteři apod. a mají zkušenosti s cvičením jógy.

Takže jaké je mé doporučení? V současné době je trend “cvičit hormonální jógu” jako něco zvláštního a výjimečného. Hormonální jóga vychází z praxe hathajógy, která je základem. Je-li cvičení hathajógy správné, má komplexní efekt na tělo – působí na imunitu, dechový systém, nervový systém, žlázy s vnitřní sekrecí nevyjímaje. Nicméně, aby tento vliv jóga skutečně měla, musí mít každý základní znalosti praxe jógy – musí se narovnat pracovat na správném držení těla, musí umět správně dýchat – to je velmi důležité, musí mít při cvičení dobrou sebekontrolu. V hormonální józe (stejně jako v hathajóze) je řeč i o energii těla, i tu je třeba nejprve umět vnímat, pak s ní lze i začít pracovat. Nevím, do jaké míry jste se kdy věnovala hathajóze, ale pokud  ne, je dobré začít s ní. Důležitý je obsah hodiny a ne její název. Vyberte hodinu hathajógy, kde se budete učit vnímat tělo, dýchat do břicha, hrudníku a klíčních kostí, kde bude klidnost a nenásilnost k tělu spojená s jógovými pozicemi a pohyby. Atˇuž v mém studiu, či kdekoliv jinde.